Translate

5/31/2018


👋🏻👋🏻👋🏻



                    How to give a good compliment


                  Загальноєвропейські рекомендації 

                               з мовної освіти

                                       Рівні:
*       Усі, хто вивчає іноземну мову, розподіляються на шість рівнів:
·         A Елементарний користувач
·         A1 Інтродуктивний або «відкриття»
·         A2 Середній або «виживання»
·         B Незалежний користувач
·         B1 Рубіжний
·         B2 Просунутий
·         C Досвідчений користувач
·         C1 Автономний
·         C2 Компетентний
Передбачається, що учень здатен писати, слухати, говорити та читати на кожному з рівнів.
Група рівнів
A
B
C
Назви груп рівнів
Елементарний користувач
Незалежний користувач
Досвідчений користувач
Рі-вень
A1
A2
B1
B2
C1
C2
Назва рівня
Інтродуктивний
Середній
Рубіжний
Просунутий
Автономний
Компетентний
Опис
·         Розуміє та використовує знайомі щоденні вирази та найбазовіші фрази, що спрямовані на задоволення конкретних потреб.
·         Може представити себе та інших та може задавати питання щодо особистих деталей та відповідати на них. Наприклад, про місце проживання, знайомих та про речі, що він/вона має.
·         Може взаємодіяти найпростішим способом, якщо інша людина говорить повільно та чітко і готова допомогти.
·         Розуміє речення та вирази, що часто використовуються в областях безпосереднього стосунку (наприклад, основну особисту та сімейну інформацію, покупки, місцева географія, працевлаштування).
·         Може спілкуватись у простих та рутинних ситуаціях, що вимагають простого і прямого обміну інформацією на знайомі чи побутові теми.
·         Може описати у простих словах питання свого походження, найближче середовище та пояснити безпосередні потреби.
·         Розуміє основні ідеї простих чітких даних зі знайомих областей, що регулярно зустрічаються на роботі, в школі, на відпочинку тощо.
·         Може спілкуватись в більшості ситуацій, що можуть виникнути під час подорожування в районі, де говорять на цій мові.
·         Може скласти зв'язне повідомлення на теми, які знайомі чи які відносяться до особистих інтересів.
·         Може описати враження, події, мрії, надії і прагнення, викласти і обґрунтувати свою думку та плани.
·         Розуміє основні ідеї складних текстів на абстрактні і конкретні теми, в тому числі технічні теми, що стосуються його/її спеціалізації.
·         Може взаємодіяти з певною мірою побіжності та безпосередньості, що робить регулярну взаємодію з носіями мови можливою без напруги для кожної зі сторін.
·         Вміє робити чіткі, детальні повідомлення по широкому колу питань і може викласти свій погляд на основну проблему, показати переваги та недоліки різних варіантів.
·         Розуміє широкий спектр складних і довгих текстів, розпізнає приховане значення.
·         Може висловлюватись вільно і безпосередньо, без особливих труднощів з підбором слів і виразів
·         Може використовувати мову гнучко та ефективно для соціальної, наукової і професійної діяльності.
·         Може створювати чіткий, добре структурований, детальний текст на складні теми, демонструючи володіння організаційними моделями, засобами зв'язку та об'єднанням елементів тексту.
·         Розуміє практично все, що чув або читав.
·         Може узагальнити інформацію з різних усних та письмових джерел, поєднувати аргументи та думки у пов'язаний текст.
·         Може висловлюватись безпосередньо, дуже вільно і точно, відрізняючи тонкі відтінки значень навіть в найскладніших ситуаціях.
*       Ці описи можна використовувати до будь-якої з мов, що використовується у Європі.
             Cambridge ESOL заявляє, що достатньо наступної кількості годин:
             A2, 180—200; B1, 350—400; B2, 500—600; C1, 700—800, та C2, 1,000-1,200.



5/30/2018

                                                           ARTS & MEDIA

Mixed sentences - ARTS & MEDIA
Rearrange the words to make complete sentences.
1. is / band / a / tonight / playing / there / jazz
2. channel / DNB / news / best / is / the
3. album / their / new / you / have / heard / ?
4. an / show / the / on / night / television / was / last / there / interesting
5. favourite / of / lots / posters / have / I / singer / of / my
6. can / Paris / in / culture / of / lots / you / living / experience
7. Byzantine / exhibition / at / museum / the / art / there / is / of / an
8. performance / minute / will / ten / a / be / there / interval / through / the / halfway
9. important / the / play / in / part / plays / my / an / friend
10. Gallery / the / art / Britain / in / National / the / biggest / has / collection
11. were / of / children / lots /audience / in /sitting / the / there
12. likely / another / become / book / his / is / bestseller / to
13. the / the / film / famous / of / cast / actors / are / all
14. are / editions / dictionary / paperback / there / and / of / hardback / the
15. shown / the / the / war / news / disturbing / were / on / images / the / of
16. film / the / has / plot / a / very / simple
17. the / received / bad / good / and / film / reviews / some / ones / some
18. scenes / painted / Lowry / street


Mixed sentences answers – ARTS & MEDIA
1. There is a jazz band playing tonight.
2. Have you heard their new album?
3. DNB is the best news channel.
4. There was an interesting show on the television last night.
5. I have lots of posters of my favourite singer.
6. You can experience lots of culture living in Paris.
7. There is an exhibition of Byzantine art at the museum.
8. There will be a ten minute interval halfway through the performance.
9. My friend plays an important part in the play.
10. The National Gallery has the biggest art collection in Britain.
11. There were lots of children sitting in the audience.
12. His book is likely to become another bestseller.
13. The cast of the film are all famous actors.
14. There are paperback and hardback editions of the dictionary.
15. The images of the war shown on the news were disturbing.
16. The film has a very simple plot.
17. The film received some good reviews and some bad ones.
18. Lowry painted street scenes.
                                           

5/29/2018

                                Do you want to travel to the USA ?

Choose the correct word for each gap, a, b, c or d.
The Empire State Building
Good morning and welcome to the Empire State Building. Before we begin our 1_____, I’d like to tell you something about its history. The Empire State Building was built from 1930 to 1931 and 2_____ $41 million to build. Its 381 metres 3____ and when it was completed it was the tallest building in the world.
Today it’s no longer the tallest building, but it’s still one of the most famous. Why is it so famous? Well, since 1931 it has been in many Hollywood films. For example, in 1933 it 4_____ in the film King Kong. And recently it has featured in disaster movies such as Armageddon which 5_____ Bruce Willis. Unfortunately the Empire State Building was destroyed in this film! If you want to know more about its history , there is a 6_____ shop on the 86th floor. You can buy books here as well as postcards and souvenirs.
Today we are going to begin with a 7____ to the 102nd floor. If you look up, you can 8_____ where it is. It’s right at the 9_____ of the building. You’ll get a great 10_____ of the city from here, so don’t forget your cameras! I hope you will all enjoy your visit.
1 a tour                          b voyage                     c trip                      d journey
2 a paid                          b price                        c spent                   d cost
3 a high                          b the highest                c higher                  d height
4 a played                      b show                        c appeared             d performed
5 a starred                     b demonstrate             c played                  d acted
6 a present                    b benefit                      c gift                       d tourist
7 a trip                           b journey                     c voyage               d tour
8 a watch                       b observe                    c look                    d see
9 a top                            b begin                        c point                   d end
10 a sight                       b opinion                     c look                     d view
                                             How to Protect Yourself from Ticks
    Protect yourself. Wear a hat, a long-sleeved shirt, lace-up shoes or boots, and long pants with the cuffs tucked into your socks. Spray your clothes with tick repellent and wear light colors to make detecting ticks easier.
   Check yourself often. Look over your clothing frequently while gardening or hiking and check your body thoroughly once you finish. Deer ticks are tiny and hard to spot; dog ticks are larger—about the size of a match head. Both like to burrow in along your hairline or other moist places, such as under the waistband of your pants.
   If you get bitten, remove the tick immediately—but don’t bother trying to make it withdraw with oil, alcohol, salt, or a flame. Instead, use tweezers to grasp it as close to your skin as possible, then gently pull. Be careful not to squeeze its body, which could release fluids.Try to remove the tick with its mouthparts intact.
   Treat a bite. Wash the bite with antibacterial soap and swab it with iodine or hydrogen peroxide; it may take weeks to heal.
   Keep any tick you remove in a tightly closed jar. If you develop any signs of a tickborne disease— a headache, a dark ring around the bite, or other unusual symptoms— see a doctor immediately. Lyme disease and other tick transmitted illnesses are highly treatable when caught early.
ХВОРОБА ЛАЙМА (кліщовий бореліоз) - це інфекційна хвороба, яка виникає при укусах кліщами. Захворювання характеризується симптомами інтоксикації і типовою висипанням на шкірі, званої мігруюча еритема.
СИМПТОМИ ХВОРОБИ ЛАЙМА Зазвичай від інфікування до перших проявів проходить 1-2 тижні. Перші симптоми хвороби неспецифічні: підвищення температури тіла, головний біль, озноб, ломота в м'язах, слабкість. Характерною ознакою є скутість м'язів шиї. У місці укусу кліща утворюється кільцеподібне почервоніння (мігруюча кільцеподібна еритема). Край почервоніння інтенсивно червоний, злегка піднімається над шкірою у вигляді кільця, в центрі почервоніння трохи блідіше. Часто відзначаються біль в м'язах, суглобах. З'являється задишка, серцебиття, що стискають болю в грудях.

                                                Make Summer Safe for Kids
Summer is a great time for kids to enjoy different indoor and outdoor activities. Whether they are young children or teens, learn ways to keep your kids safe and healthy while they enjoy the summer fun.
Water-related activities are popular for getting physical activity and have many health benefits. Here are some tips to stay safe while having fun.
Learn how to prevent recreational water illnessesand help protect yourself and your kids.
Help kids get H2O Smartz about water safety.
Drownings are the leading cause of injury death for young children ages 1 to 4, and three children die every day as a result of drowning.
Always supervise children when in or around water. A responsible adult should constantly watch young children.
Teach kids to swim. Formal swimming lessons can protect young children from drowning.
Learn cardiopulmonary resuscitation (CPR). Your CPR skills could save someone’s life.
Install a four-sided fence around home pools.
Recreational boating can be a wonderful way to spend time with family and friends. Make boating safety a priority.
Wear a properly fitted life jacket every time you and your loved ones are on the water.

Heat-related illness happens when the body’s temperature control system is overloaded. Infants and children up to 4 years of age are at greatest risk. Even young and healthy people can get sick from the heat if they participate in strenuous physical activities during hot weather. For heat-related illness, the best defense is prevention.
Never leave infants, children, or pets in a parked car, even if the windows are cracked open.
Dress infants and children in loose, lightweight, light-colored clothing.
Schedule outdoor activities carefully, for morning and evening hours.
Stay cool with cool showers or baths.
Seek medical care immediate if your child has symptoms of heat-related illness.
Just a few serious sunburns can increase you and your child’s risk of skin cancer later in life. Their skin needs protection from the sun’s harmful ultraviolet (UV) rays whenever they’re outdoors.
Cover up. Clothing that covers your and your child’s skin helps protect against UV rays.
Use sunscreen with at least SPF (sun protection factor) 15 and UVA (ultraviolet A) and UVB (ultraviolet B) protection every time you and your child go outside.

Protect yourself and your family by preventing bites and diseases, like Zika,  West Nile virus and Lyme disease, which can be transmitted by insects.
Use an effective insect repellent while playing outdoors.
Make your backyard a tick-safe zone.
Check yourself and your children for ticks. Ticks are easy to remove.

Each year in the United States, emergency departments treat more than 200,000 children ages 14 and younger for playground-related injuries. Falls at home and on the playground are a common cause of injury.
Check to make sure that the surfaces under playground equipment are safe, soft, and well-maintained.
Supervise young children at all times around fall hazards, such as stairs and playground equipment.
Use stair gates, which can help keep a busy, active child from taking a dangerous tumble.
A concussion is a type of traumatic brain injury caused by a bump, blow, or jolt to the head that can change the way your brain normally works. Concussions can occur in any sport or recreation activity.
Learn concussion signs and symptoms and what to do if a concussion occurs.
Make sure kids and teens wear the right protective equipment for their sport or recreation activity.
Parents can take many actions to protect their children’s health and safety at home.
Stay smart around the house by following tips on fire prevention, microwave use, and living with pets.
Learn healthy home tips for each room in the house.
Young workers have high job injury rates. Hazards in the workplace, inexperience, and lack of safety training may increase injury risks for young workers.
Know their rights, employer and teen worker responsibilities, and what teens under 18 can’t do.

Kids can use electronic media to embarrass, harass, or threaten their peers. Take steps to prevent , a term that captures all types of violence that occur electronically.
As teens develop emotionally, they are heavily influenced by their relationship experiences, including teen dating. Protect your children from teen dating violence. Nearly one in 10 teens reports having been hit or physically hurt on purpose by a boyfriend or girlfriend at least once over a year’s time.



5/28/2018

                    PHRASES FOR SPEECH SUPPORT

Фраза англійською мовою


Переклад на українську мову
  1. Can you spare me a moment?
  2. Could you do me a favor?
  3. Do you mind my smoking?
  4. Don’t take it to heart
  5. Don't mention it
  6. Forget it
  7. Have a good time
  8. Here's to…
  9. How about…
  10. How are they getting on?
  11. How come?
  12. How did it come about?
  13. How did it work out?
  14. How do you like it here?
  15. How so?
  16. How was it?
  17. How's that?
  18. I beg your pardon
  19. I meant well или I meant no harm
  20. I wish I could
  21. It does you credit
  22. It would be very kind of you
  23. It's very kind of you
  24. Let me introduce
  25. May I help you?
  26. Never mind
  27. Shut up!
  28. Take it easy
  29. Thank you anyway
  30. Thank you in advance
  31. There, there
  32. What can I do for you?
  33. What do you make of it
  34. What does he look like?
  35. What kind of man is he?
  36. What shall I do?
  37. What's going on?
  38. What's happening?
  39. What's the matter?
  40. What's the trouble?
  41. What's up?
  1. Можете приділити мені хвилинку?
  2. Можеш зробити мені послугу?
  3. Не заперечуєте, якщо я закурю?
  4. Не бери це близько до серця
  5. Не варто подяки
  6. Не звертай уваги, це дурниця
  7. Бажаю добре провести час
  8. Привітання, поздоровлення
  9. Як щодо ...
  10. Як вони поживають?
  11. Як так вийшло?
  12. Як так вийшло?
  13. Як все пройшло?
  14. Як Вам тут подобається?
  15. Як так вийшло?
  16. Ну як?
  17. Що Ви сказали?
  18. Прошу вибачення
  19. Я не хотів нічого поганого
  20. На жаль, не можу
  21. Це робить Вам честь
  22. Це було б дуже добро з Вашого боку
  23. Це дуже добро з Вашого боку
  24. Дозвольте представити
  25. Дозвольте Вам допомогти
  26. Не турбуйся, це не важливо
  27. Заткнися!
  28. Не переживай,  не забивай голову
  29. Все одно спасибі
  30. Заздалегідь дякую
  31. Спокійно, спокійно ...
  32. Чим можу бути корисний?
  33. Що Ви про це думаєте?
  34. Як він виглядає?
  35. Що він за людина?
  36. Що мені робити?
  37. Що відбувається?
  38. Що відбувається?
  39. У чому справа?
  40. У чому проблема?
  41. У чому справа? Що таке? Як справи?